Publikacja artykułu "Steady-state vibrations of a beam structure under moving horizontal force-analytical approach"
W numerze 1/2025 czasopisma Archives of Civil Engineering ukazała się publikacja autorstwa M. Ataman i W. Szcześniaka p.t. „Steady-state vibrations of a beam structure under moving horizontal force-analytical approach”. Publikacja dotyczy dynamiki nawierzchni kolejowej. Konstrukcja nawierzchni wraz z podtorzem zamodelowana została dwiema nieskończenie długimi belkami połączonymi warstwą sprężystą. Struktura spoczywa na podłożu sprężystym Winklera przenoszącym obciążenia w kierunku poziomym. Analizowany układ obciążony jest ruchomą siłą poziomą, która przesuwa się ze stałą prędkością stycznie do górnej lub dolnej belki. Zadanie rozwiązano analitycznie doprowadzając dwa równania ruchu do jednego równania różniczkowego o zawyżonym rzędzie. Zaproponowane modele nawierzchni kolejowej mają zastosowanie do analizy dynamicznej zarówno nawierzchni podsypkowych, jak i bezpodsypkowych. Zastosowanie analitycznych metod rozwiązania zadań pozwala na analizę wpływu poszczególnych parametrów w pełnym zakresie prędkości oraz danych charakteryzujących nawierzchnię i podłoże. Przedstawione w pracy rozwiązania mogą mieć zastosowanie do badania stateczności toru kolejowego zarówno w planie jak i w profilu, przy uwzględnieniu odpowiednich sztywności belki oraz parametrów opisujących podłoże gruntowe. Uzyskane rozwiązania analityczne mogą być wykorzystane do weryfikacji wyników otrzymanych metodą elementów skończonych. Zjawisko fali podłużnej jest także istotne przy projektowaniu łożysk i przyczółków w mostach kolejowych i drogowych.
Magdalena Ataman, Wacław Szcześniak: Steady-state vibrations of a beam structure under moving horizontal force-analytical approach, Archives of Civil Engineering 2025;71(1):543-558, DOI: https://doi.org/10.24425/ace.2025.153349